کاریکاتور پیشرفت در خانواده Family progress دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com کاریکاتور زن امروزی Woman today دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com کاریکاتور باطن واقعی شبکه تلویزیونی بی بی سی BBC TV دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com کاریکاتور آن سوی افق روشن کتاب خوانی Book Reading دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com مجموعه کاریکاتورهای اقتصادمقاومتی دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com مقام معظم رهبری : اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. منبع مطلب : http://www.borujerdbaztab.ir همه چیزکاریکاتوریست خوش ذوق علیرضا پاکدل دریک چیز!!! دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com علیرضا پاکدل متولد سال1360 از مشهد است، شروع کارش در زمینه کاریکاتور از سال 73 و با همکاری با نشریات گل آقا بچه ها ،گل آقا و کیهان کاریکاتور و هفته نامه "توانا" شکل گرفت و آغاز فعالیت حرفه ای اش با همکاری با بسیاری از روزنامه ها و نشریات مهم کشور بوده است از قبیل ماهنامه طنز و کاریکاتور ،خط خطی، هفته نامه طنز و کاریکاتور، "مشرقیه"، روزنامه" شهرآرا "روزنامه" جام جم" ،" روزنامه "همشهری"، روزنامه "اعتماد"، روزنامه فرهیختگان ، سایت تخصصی کارتون و کاریکاتور نیشخط ، وب سایت خبری تحلیلی خبرآنلاین،روزنامه"قدس" و ...، علیرضا پاکدل جوایز بسیار ملی و بین المللی در کارنامه اش دارد.سایت ایران کارتون توجه شما را به مصاحبه با این هنرمند گرانمایه جلب می کند:
- چرا کاریکاتور؟ راستش از دوران قبل از مدرسه به شدت عاشق طراحی بودم و علاقه و انرژی زیادی تو این زمینه از خودم نشون می دادم، البته فکر می کنم استعدادش را داشتم و خانواده هم پی به این قضیه برده بودند،در همین راستا خانواده و مخصوصا خانواده مادری من هفته نامه های گل آقا رو خریداری می کردند و من کم کم با دیدن کارتونهای مطبوعاتی که تو این نشریه کار میشد(مخصوصا روی جلدهای استاد عربانی،استاد محمد رفیع ضیایی،استاد پاک شیر و ...) به سمت کاریکاتور کشیده شدم. البته باید بگم که علاوه بر هفته نامه گل آقا ،ماهنامه طنز و کاریکاتور هم توسط خانواده خریداری می شد، که کارتونهای مطبوعاتی و کاریکاتور چهره های استاد علیزاده هم یکی از دلایل تاثیر گذار برای روی آوردن من به سمت کاریکاتور بود .یکی دیگر از تاثیر گزار ترین عواملی که باعث شد جذب هنر کاریکاتور بشوم، پخش یه مجموعه برنامه هایی با عنوان خاطرات ماه رمضان بود که توسط استاد عبدی اجرا می شد، اون هم فکر کنم در شبکه دو بود که خیلی برام جالب بود و دنبال می کردم و حس کارتون کشیدن را در من یه جورایی زنده کرد ،البته ماهنامه کیهان کاریکاتور و روی جلدهای استاد حمید بهرامی و مطالب آموزنده اون هم خیلی به من انگیزه داد.
- در مورد کاریکاتورهایتان برای ما بگویید؟ شاید بشه گفت در سه بخش متمایز از هم دارم فعالیت میکنم : کارتونهای مطبوعاتی،کاریکاتور چهره و کارتونهای به اصطلاح جشنواره ای که هر کدام از این بخش ها را از لحاظ اجرایی با سبک و تکنیکی مجزا کار می کنم. - معمولا اجرای آثارتان چقدر زمان میبرد؟ معمولا بین 30 تا 40 دقیقه - بهترین کاریکاتوریست ایرانی و خارجی؟ استاد کامبیز درمبخش ،استاد علیزاده،استاد عبدی، استاد حمید بهرامی و ...از بهترین های ایران هستند! کینو، سمپــه ، موردیلو، رالف استدمن، استاین برگ ، کلود سر و....از بهترینهای خارجی محسوب می شوند!
- بهترین اثری که تا بحال کشیدید؟ راستش خیلی سخته انتخاب کردن یکی از کارهام به عنوان بهترین اثر،اما کارتون روباه و کلاغ که همون داستان معروف زاغکی قالب پنیری دید را میتوانم یکی از بهترین کارهایم به حساب بیاورم، از کاریکاتورهای چهره هم میتونم کاری رو که از چارلی چابلین کار کردم را به عنوان یکی از بهترین کاریکاتورهای چهره ه ام ذکر کنم.
- بهترین اثری که تا به حال دیدید؟ واقعا انتخاب یکی از بهترین کارهایی که دیدم خیلی سخت میتونه باشه اما یکی از کارتونهای کارتونیست برجسته آرژانتینی" کینو" میتونه باشه که فضای داخل یه اتاق را نشون میده که خانوم خونه در حال گلدوزی کردنه و پشت به تصویر مشاهده میشه ، تمام وسایل خونه رو با پارچه های گلدوزی شده تزیین کرده و همسر او که از این وسواس بیش از حد زن عصبی شده ، قصد خودکشی داره و میخواد خودش را دار بزنه ، اما می بینیم که تحت تاثیر زنش یه پارچه گلدوزی شده رو روی صندلی پهن می کنه!
- در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ در حال حاضر تمام فعالیت حرفه ای من معطوف به کارتون و کاریکاتور میشه چه در فضای کار در مطبوعات اعم از روزنامه و نشریات طنز،خبرگزاری ها و سایت ها ، همچنین شرکت در جشنواره های داخلی و بین المللی تو حوزه کارتون و کاریکاتور و همچنین فعالیت در مراکز فرهنگی .علاوه براین فعالیتهای تصویر سازی هم یک بخش دیگر از فعالیت های من به حساب میاد، در این میان بعنوان طراح کاراکتر هم در برخی از پروژه های انیمیشن فعالیت دارم.
- شیوه سوژه یابی؟ مطالعه کردن یکی از بخشهای مهم سوژه یابی من محسوب میشه ،سعی میکنم تا میتونم راجع به موضوع یا سوژه مورد نظر اطلاعات کسب کنم و اگه منابع نوشتاری یا تصویری مربوط به اون وجود داره رو جمع آوری کنم ،البته یه دفترچه ای هم دارم که بسیاری از مطالب مرتبط و غیر مرتبط به سوژه را تو اون لیست می کنم و از ارتباط و ربط دادن اونها سعی میکنم به موضوع برسم ،البته تو حین اجرا هم ممکنه جرقه های فکری بخوره که موضوع مورد نظرم را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، اتود زدن هم تو دستور کار سوژه یابیم هست،البته تو بحث کارتون مطبوعاتی و جشنواره ای زمان نقش مهمی رو ایفا میکنه که با توجه به این امر روشهای سوژه یابی ممکنه محدود بشه.
- در ارتباط با ایدهیابی برای آثارتان توضیح دهید؟ همونطور که در سوال قبلی گفتم مطالعه خیلی برای ایده یابی مهمه برام که حتی الامکان نسبت به فعالیت کارتونی مورد نظرم سعی می کنم ازش استفاده کنم ،نوع پرداختن ذهنی من تحت تاثیر ایده مورد نظرم فرق میکنه بعضی وقتها نسبت به زمانی که دارم کاملا تا رسیدن به موضوع مورد نظرم درگیرش میشوم و تمام توجه ام معطوف به سوژه میشه و این دیگه در ناخودآگاه من شکل گرفته،استفاده از منابع اطلاعاتی و تصویری مرتبط با موضوع هم تو برنامه کارم هست که سعی می کنم چکیده ای از همه این موارد را استفاده کنم تا به موضوع دلخواهم برسم.
- تکنیک کاری تون؟ من در کارتون ابتدا کار را با راپید اجرا می کنم و بعد با نرم افزار فتوشاپ رنگ آمیزی و تکمیل می کنم،در کاریکاتور چهره هم اتود نمی زنم و صفر تا صد کار و تو نرم افزار کار می کنم.
- در کاریکاتور چهره بیشتر اغراق ظاهر براتون مهمه یا نشون دادن شخصیت درون؟ البته حتی الامکان هر دو رو سعی میکنم تو کارام لحاظ کنم اما ممکنه هر کدوم از اینها تو بعضی از کاراکترها کمرنگ و پر رنگ شوند. - ویژگیهای یک کاریکاتور خوب؟ من جزو اون دسته از کسایی هستم که اعتقاد دارم هم اجرا و هم ایده مورد استفاده شده در کارتون یا کاریکاتور باید در بهترین حالت خودشون باشه، یعنی در یک سطح قابل قبول با کیفیت بالا باشه،ایده خوب با اجرای ضعیف یا بالعکس زیاد منو راضی نمی کنه.
- اگر کاریکاتوریست نمی شدید؟ راستش خیلی سخته جواب این سوال را بدهم ، ولی چون خانواده ما علاقه زیادی به رشته مهندسی دارند احتمالا به این سمت می رفتم که البته میدونم با شکست مواجه می شدم! - اگر پاک کنی داشتید که میتونست یکی از خصوصیاتتون رو پاک کنه کدوم رو پاک می کردید؟ خسته نشدن و پرکاری
- اولین جایزه ای که گرفتید؟ برگزیده جشنواره تولیدات حوزه هنری استانها-تهران-1387 - جایزه ای که نگرفتید و فکر می کردید حتما می گیرید؟ اسکار کارتون و کاریکاتور اگه وجود داشت.
مجتبی حیدرپناه، علیرضا پاکدل و محمود آزادنیا در جشنواره بین المللی کارتون آیدین دوغان ترکیه - بهترین خاطره از دنیای کاریکاتور ؟ خاطرات بسیار خوبی از این سالهای فعالیت تو حوزه کاریکاتور دارم که همشون بیادماندنی هستن و با ارزش اند،البته یکی از پر رنگترینشون می تونه سفر به جشنوار ه آیدین دوغان ترکیه در سال 2014 همراه با برگزیده گان ایرانی این جشنواره باشه که روزهای بیادماندنی زیادی رو از خودش بجا گذاشت.
- علیرضا پاکدل در یک جمله؟ احترام و دوست داشتن الویت زندگیشه - چطور می شه علیرضا پاکدل شد؟ خیلی راحته همدیگه رو دوست داشته باشیم و به هم احترام بزاریم البته با کلاه! - شباهت زندگی تون با کاریکاتوراتون؟ سعی میکنم تو هر دو بهترین ها را ارائه بدهم.
- بزرگترین آرزو در عرصه کاریکاتور؟ بحث اموزشی کارتون وکاریکاتور کشورمو طوری ببینم که تو همه شهرهای ایران چه بزرگ چه کوچیک، کلاسهای آموزشی کاریکاتور برای تمام رده های سنی داشته باشیم و سعی کنم بیشتر فعالیتم در حوزه آموزش به فرزندان این مرز و بوم باشه و امیدوارم یه مراسم فرش قرمز کارتون و کاریکاتور ایران بوجود بیاد که تو اون مراسم همه بزرگان از جمله استاد کامبیز درمبخش ،بهمن عبدی،جواد علیزاده،محمد حسین نیرومند ،رحیم بقال اصغری،سید مسعود شجاعی طباطبایی،کیارش زندی ،بزرگمهر حسین پور،بهرام عظیمی ،جمال رحمتی،هادی حیدری،حسین صافی،ابوالفضل محترمی،علی درخشی ،حسن کریم زاده،فیروزه مظفری،اردشیر رستمی و خیلی از عزیزان دیگر عرصه کاریکاتور و چهره های برجسته های این رشته توی شهرستانها،حضور داشته باشند، درکنار هم و راهکار ارائه کنند برای پیشرفت و اعتلای کارتون این آب و خاک...آمین - دوست دارید آخرین کارتون با چه موضوعی باشه؟ عشق، دوستی،موفقیت
- اولین چیزی که با دیدن این اسامی به ذهنتون می رسدچیست؟ بهرام عظیمی: تکرار نشدنی کامبیز درم بخش:آبرو و اعتبار کارتون و کاریکاتور این مرز و بوم ایران کارتون:رفیق راه محمود آزاد نیا:انسانیت محسن اسدی :اسطوره صبر و مهربانی فتوشاپ:عصای دست پالت رنگ:زندگی به سبک هنر معجزه:همیشه وجود داره شک نکنید
- سوالی که اگر جای ما بودید از خودتون می پرسیدید؟ خوشبختانه همه سوالها یی رو که پرسیدید کامل بود و جامع - تا حالا شده توی خواب ایده ای به ذهنتون برسه و وقتی بیدار شدید اجراش کنید؟ بله همون دفترچه ای که راجع به آن تو یکی از سوالاتتون اشاره کردم همیشه کنارمه و خیلی وقت ها شده که بعد از بیدار شدن یادداشت می کنم و اگه کامل بوده اجرا هم کردم.
- حرف آخر؟ امیدوارم همیشه شاهد روزهای خوب کاریکاتور ایران باشیم و بحث آموزش و تولید کتب آموزشی تو این رشته رو جدی بگیریم تا نسل آینده بتونه با استفاده از این منابع، اتفاقات نو و خوبی در عرصه کارتون و کاریکاتور این مرز و بوم رقم بزنه. منبع اقتباس شده : http://irancartoon.ir/ کاریکاتور پت متی آل سعود دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com سری سوم مجموعه کاریکاتور ناجی علیNAJI AL-ALI دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com
زندگینامه کاریکاتوریست فلسطلینی ناجی علی به روایت کاوه شجاعی NAJI AL-ALI دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com ناجی علی را با شخصیت کارتونی اش <حنظله> می شناسند؛ کودکی که در اردوگاه های آوارگان فلسطینی زندگی می کند و 10 ساله بود. او تمامی این سال ها 10 ساله باقی مانده است ناجی علی در سال 1938 در فلسطین متولد شد و از 10 سالگی - هنگام تشکیل اسرائیل - تا آخر عمرش یک آواره ماند.ناجی علی با کاریکاتورهایش مخالفت سرسختانه خود را با اسرائیل و البته اعراب سازشکار نشان می داد و به همین خاطر نمی توانست در هیچ کشوری در خاورمیانه زندگی کند. سخنگوی روزنامه القبس چاپ کویت یک بار گفت که ناجی علی در طول فعالیتش در این روزنامه بیش از 100 نامه تهدید به مرگ دریافت کرده بود. او با هر گونه معامله بر سر حقوق تاریخی فلسطینیان به شدت مخالف بود.حنظله اولین بار در سال 1969 در روزنامه ای کویتی نمایان شد اما در 1973 برای همیشه پشتش را به جهان عرب کرد. دست های حنظله از پشت به هم حلقه شده بود، اگر چه او گاهی اوقات هم سنگ در دست می گرفت. پشت کردن حنظله به بینندگان به معنای مخالفت ناجی علی با هرگونه <راه حل خارجی> در مورد فلسطین تعبیر شده است. علی یک بار گفت: حنظله همیشه یک جوجه تیغی بی کفش خواهد ماند. تنها وقتی که او به فلسطین بازگردد می تواند بزرگ تر شود و 10 سالگی را پشت سر بگذارد. هیچگاه معلوم نشد چه کسی مسوول قتل ناجی علی بود. یک دانشجوی عرب در این رابطه مورد بازجویی قرار گرفت و در خانه اش چندین قبضه اسلحه غیرقانونی یافت شد اما این تنها اتهام او بود. او فقط گفت که تل آویو از جریان نقشه ترور علی اطلاع کامل داشته است ولی موساد در این مورد اطلاعات اضافی به سازمان های اطلاعاتی انگلیسی نداد و به همین خاطر دو دیپلمات اسرائیلی از انگلیس اخراج شدند. مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس هم دستور تعطیلی مقر موساد در کنزینگتون را صادر کرد. بعدا بی بی سی مدعی شد که ترور علی بخشی از طرح سازمان فتح برای خاموش کردن مخالفان بوده است. به گفته یکی از نزدیکان این کاریکاتوریست، چند هفته قبل از ترور علی، یک مقام بلندپایه فتح به او تلفن زده و گفته بود: <روش خود را تغییر بده! چیزی علیه مردمان درستکار نگو وگرنه مجبور می شویم خودمان این کار را بکنیم.> در 24 ژوئن علی بی تفاوت به تهدیدات، کاریکاتوری از عرفات کشید. با این حال فتح هم اعلام کرد ترور علی را سازمان های اطلاعاتی کشورهای عرب سازماندهی کرده بودند.ناجی علی در 29 آگوست 1987، یک ماه بعد از ترور، درگذشت و برخلاف وصیتش در لندن دفن شد.ناجی علی یک بار گفته بود: <حنظله را به این خاطر خلق نکردم که بعد از من زندگی کند و نماد من شود.> اما ناجی علی کشته شد و حنظله باقی ماند و حالاتصاویر حنظله روی دیوار حائل در کرانه غربی نقش می بندد، اگر چه کاریکاتوریست زنده نباشد اما تا فلسطینیان تبعیدی و فلسطینیان مایوس وجود دارند، حنظله خواهد ماند؛ حتی اگر بعد از سال ها، هنوز 10 ساله باشد.العلی در 22 جولای سال 1987 در لندن و به هنگام رفتن به دفتر روزنامهی القبس ترور شد و پس از 38 روز اغما، 29 آگوست همان سال درگذشت. پس از شهادت «ناجی العلی» به پاسداشت نام او مرکز فرهنگیی در شهر بیروت با عنوان «مرکز فرهنگی ناجی العلی» ایجاد گردید و روزنامه «السفیر» نیز مسابقهکاریکاتوری به نام وی برگزار کرد. در سال 1988 نیز اتحادیه بین المللی ناشران روزنامه ها در پاریس، ناجی العلی را یکی از بزرگترین کاریکاتوریستهای جهان دانست و جایزه «قلم طلای آزادی» خود را به او داد که این جایزه در ایتالیا به همسر و فرزندش خالد تحویل داده شد. ناجی العلی اولین روزنامه نگار و طراحعربی است که برنده این جایزه شد. در سایت «ناجی العلی» از قول وی می خوانیم: من با حل و فصل مشکلات (با صهیونیستها) موافقم؛ اما با سازش نه! من موافق آزادی فلسطین هستم، فلسطینی که تنها به کرانه باختری و نوار غزه منحصر نمیشود. کبوتر و شاخه زیتون، نشانه صلح است و تمام جهان این نشانهها رامی شناسند امّا همه نسبت به حق قانونی ما درخصوص فلسطین ناآگاهند. اگر انگشتان دستانم را قطع کنند، با انگشتان پاهایم طراحی خواهم کرد. در جوانی دوست داشتم در عرصهی نمایش کار کنم و خواستهای بحق خودم را فریاد بزنم ولی شرایط موجود، من رابه سوی روزنامهها کشاند و در این زمان احساس کردم کاریکاتور بهترین وسیله برای بیان نظراتم است. کاریکاتور تنها یک اعلامیه نیست بلکه وظیفه دارد تشویق کند و بشارت بدهد. بشارت بدهد از آینده و آرزوها را بیان کند. کاریکاتوریستها وظیفه دارند فاصله میان مردم و حکومتها را از میان بردارند. بینندههای من نباید تنها با دیدن طرحهای من تفریح کنند؛ بلکه این آثار باید آنان را به اندیشیدن وادارد. تنها خط قرمز در برابر طراحی من، تسلیم در برابر اسراییل بوده و «حنظله» نماد تلخیهای آغاز راه است. او را چون کودکی فلسطینی در نظر گرفتم که به مرور زمان، آگاهیش فزونی مییابد. من معنای مانورهای سیاسی را نمیفهمم من اصلاً سیاست را نمیفهمم و به نظر من تنها راه حل موضوع فلسطین تفنگ است.حنظل، تلخترین نوع گیاه از تیرهی گیاه صبر است که در فلسطین، اردن و شامات میروید. سر کودک 10 سالهی فلسطینی که بعدها به نماد فلسطین در آثار العلی تبدیل شد شبیه این گیاه است که معنای آن مقاومت تلخی است که آرامش و آتشبس نمیشناسد و به همین دلیل است که حنظله در هیچ یک از کاریکاتورهای العلی، چهرهی خود را به سوی مخاطبان برنمیگرداند مگر در زمان پیروزیهای بزرگی چون جنگ الکرامه بر صهیونیستها و نیز عقبنشینی رژیم اسرائیل از بیروت. در کاریکاتورهایی هم که اثری از حنظله دیده نمیشود، العلی سران کشورهای عربی و سازمانهای بیغیرت جهان عرب را مخاطب قرار داده تا پیام ملت فلسطین را به گونهای رک و مستقیم به آنها برساند. حنظله نخستین فلسطینی است که سنگ پرتاب کرد؛ پرتابی نمادین که بعدها به انقلاب سنگ و انتفاضه در فلسطین انجامید. بیوگرافی ناجی علی کاریکاتوریست مبارز فلسطینی NAJI AL-ALI دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه dr.rahmat.sokhani@gmail.com ناجی سلیم حسین العلی، در سال 1936 در روستای الشجره واقع در الجلیل شمالی در فلسطین متولد شد. در سال 1948 خانواده ناجی العلی به همراه اهالی روستا به سوی لبنان (بنت جبیل) رانده و پس از آن به اردوگاه «عین الحلوه» در شرق شهر صیدا پناهنده شدند. در سال 1957 پس از آنکه در رشته مکانیک دیپلم گرفت به عربستان سعودی رفت و دو سال آنجا بود و در همین زمان در اوقات فراغت شروع به طراحی کرد. وی طی سالهای 1960 -1961 به همراه چند تن از دوستانش در جنبش ملّیّون عربستان نشریهای سیاسی به نام الصرخه( فریاد) را به شکل دستنویس منتشر کرد و سپس در سال 1960 به مدت یک سال وارد آکادمی طراحی لبنان شد اما به دلیل تحت تعقیب بودن از سوی پلیس لبنان، دورهی تحصیلی او ناتمام ماند و باقیماندهی سال تحصیلیش را در زندانهای پادگانهای لبنان بازداشت بود. پس از آزادی از زندانهای لبنان روانه شهر صور شد و 3 سال در مدرسه الجعفریّه، متعلق به شیعیان این کشور با«امام موسی صدر» همکاری کرد و در این مدرسه به تدریس پرداخت. سپس در سال 1963 به کویت رفت و در مجله «الطلیعه» اینکشور تحت عناوین طراح و خبرنگار و با هدف جمعآوری پول برای تحصیل هنر در قاهره یا ایتالیا مشغول به کار شد. تا پایان سال 1975 در روزنامه «السیاست» کویت کار کرد و در این سالها شخصیت معروف حنظله را در طرحهایش آفرید و ریاست انجمن کاریکاتوریستهای عرب را نیز در سال 1979 به دست آورد. طرحهای ناجی العلی در دهها نمایشگاه در جهان عرب و کشورهای جهان به نمایش درآمد. 3 کتاب از گزیده طرحهایش طی سالهای 1976، 1983 و 1985 منتشر شد. ناجی آماده انتشار چاپ کتاب چهارم بود که مهلت نیافت. وی در طول زندگی اش بیش از 40 هزار کاریکاتور منتشر کرد و دو سال پیاپی(1979 و 1980) برندهی جایزه نخست نمایشگاه هنرمندان عرب شد. روزنامهی «آساهی» ژاپن، وی را از میان 10 کاریکاتوریست برجستهی جهان به عنوان نفر اول برگزید
کد قالب جدید قالب های پیچک |